1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty w transporcie miejskim
15 lipca 2022

W Madrycie kursuje autobus z wodorowym napędem Toyoty

W transporcie publicznym dwóch największych miast Hiszpanii – Madrycie i Barcelonie – pojawiły się autobusy CaetanoBus H2.CityGold z wodorowymi ogniwami paliwowymi Toyoty.

Ambitny projekt wprowadzenia wodorowych autobusów do transportu miejskiego i międzymiastowego w Hiszpanii stał się faktem za sprawą prywatnego przewoźnika Alsa, który nawiązał współpracę z Toyotą. Dzięki temu stolica kraju może pochwalić się pierwszymi całkowicie bezemisyjnymi autobusami miejskimi CaetanoBus H2.CityGold z elektrycznym napędem na ogniwa paliwowe Toyoty. Jeden z nich obsługuje dwie regularne linie w miejscowości Torrejón de Ardoz pod Madrytem, pokonując dziennie około 200–250 km. Drugi porusza się między hiszpańskimi miastami, aby możliwości bezemisyjnego autobusu zasilanego wodorem mogła poznać jak największa liczba mieszkańców.

Alsa to prywatna spółka współtworząca system transportu publicznego w Hiszpanii. Należy do grupy National Express Alsa i posiada około 4400 autobusów przewożących ponad 392 miliony pasażerów rocznie. W całym Madrycie autobusy tego operatora obsługują wiele linii miejskich i międzymiastowych, a do 2030 roku firma planuje wymienić całą flotę na pojazdy bezemisyjne, w tym także wodorowe.

Autobusy na wodór w Barcelonie

Barcelona jest drugim miastem hiszpańskim, gdzie do użytku publicznego trafiły autobusy H2.CityGold. Miejskie przedsiębiorstwo transportu TMB zamówiło aż osiem takich pojazdów, a pierwszy z nich CaetanoBus dostarczyło w marcu tego roku. Bezemisyjne autobusy będą pokonywać w Barcelonie po kilkaset kilometrów dziennie. Do ich tankowania powstał w miejskiej Strefie Wolnego Handlu pierwszy w Hiszpanii zakład produkcji zielonego wodoru.

Bezemisyjne autobusy wodorowe

Autobus H2.CityGold jest efektem współpracy Toyoty i portugalskiego producenta CaetanoBus, którego Toyota jest współwłaścicielem od 2020 roku. Pojazd ten jako pierwszy w Europie otrzymał technologię wodorową Toyoty. Silnik elektryczny o mocy 245 KM jest zasilany prądem z ogniw paliwowych o mocy 60 kW, a autobus posiada 5 kompozytowych zbiorników o pojemności 312 litrów, w których łącznie mieści się do 37,5 kg wodoru pod ciśnieniem 350 barów. Samo tankowanie takiej ilości wodoru do pełna trwa zaledwie 9 minut, przy czym pojazd zużywa go około 6 kg na 100 km. Średni zasięg 12-metrowego autobusu H2.CityGold z maksymalnie 87 pasażerami na pokładzie wynosi 400 km.

Europejskie inwestycje wodorowe Toyoty

Toyota aktywnie angażuje się w rozwój rynku wodorowego w Europie, czego najlepszym dowodem jest współpraca z hiszpańskimi przewoźnikami. Początkiem tej drogi było wprowadzenie do salonów w 2015 roku wodorowego sedana Mirai, którego druga generacja weszła w 2021 roku do sprzedaży w całej Europie. W maju tego roku Toyota wraz z Air Liquide i CaetanoBus rozpoczęła jednoczesną rozbudowę infrastruktury wodorowej i flot pojazdów.

W celu zaangażowania w rozwój wodorowego transportu jak największej liczby partnerów, w Brukseli została uruchomiona produkcja modułów ogniw paliwowych drugiej generacji, które mogą być łatwo wykorzystywane przez producentów z wielu branż. Są już nawet pierwsze efekty tych prac w postaci prototypowego pociągu elektryczno-wodorowego FCH2RAIL, który jest zdolny do bezemisyjnej jazdy zarówno gdy jest podłączony do trakcji elektrycznej, jak i na trasach wykorzystujących zwykle lokomotywy spalinowe. Pociąg jest wspólnym przedsięwzięciem firm i instytucji z Belgii, Niemiec, Hiszpanii i Portugalii, w tym hiszpańskiego centrum badań nad wodorem Centro National de Hidrogeno (CNH2), producenta pociągów CAF, hiszpańskiej kolei państwowej Renfe oraz Toyota Motor Europe.

Toyota jest ponadto strategicznym udziałowcem francuskiej firmy EODev odpowiedzialnej za produkcję generatorów opartych na ogniwach paliwowych z Mirai drugiej generacji. W ofercie EODev można znaleźć generatory stacjonarne, ale także te wykorzystywane w morskich jachtach.