Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
13 listopada 2025

W fabryce Toyoty w Kolinie ruszyła produkcja hybrydowego Aygo X

Pierwsza pełna hybryda w segmencie A

W fabryce Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) w Kolinie rozpoczęła się produkcja nowej Toyoty Aygo X Hybrid. Najbardziej przystępny samochód marki zyskał wydajny napęd hybrydowy, uzupełniając tym samym europejską gamę zelektryfikowanych modeli Toyoty.

20 lat temu, w lutym 2005 roku, rozpoczęła się produkcja modelu Aygo. W 2021 roku na rynku pojawiła się Toyota Aygo X, wprowadzając do kategorii najmniejszych aut stylistykę inspirowaną crossoverami. Pojazd ten okazał się rynkowym sukcesem – do dziś wyprodukowano już ponad 365 000 egz. tego modelu.

Nowe Aygo X Hybrid idzie o krok dalej. Pierwsza pełna hybryda w segmencie A ma najniższą emisję CO2 spośród wszystkich modeli bez możliwości ładowania z gniazdka*. Toyota oferuje teraz zelektryfikowane napędy we wszystkich kluczowych segmentach rynkowych w Europie.

Napęd hybrydowy produkowany w Polsce

Nowa hybrydowa Toyota Aygo X powstaje w fabryce TMMCZ w Kolinie (Czechy), a kompletny napęd hybrydowy do niej wytwarzany jest w Polsce. W zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) produkowany jest zarówno silnik 1,5 l TNGA, jak i przekładnia hybrydowa wraz z silnikami elektrycznymi MG1 i MG2.

Na drodze do neutralności węglowej

Wyposażone w napęd hybrydowy Aygo X ma teraz znacznie mniejszą emisję CO2 niż jego poprzednik. Z kolei zastosowanie nowych materiałów oraz usprawnienie procesów produkcyjnych i logistycznych pozwoliło jeszcze bardziej ograniczyć wpływ zakładów na środowisko**.

Fabryka Toyoty w Czechach zatrudnia około 3200 pracowników, a 65% części pochodzi od lokalnych dostawców. Od 2005 roku w Czechach wyprodukowano już ponad 4,5 mln aut, w tym modele Aygo, Aygo X oraz Yaris. Obecnie obiekt przygotowuje się do rozpoczęcia produkcji samochodów w pełni elektrycznych, co wpisuje się w strategię dekarbonizacji Toyoty zakładającą szeroką gamę nisko- i bezemisyjnych napędów.

Robert Kiml, prezes Toyota Motor Manufacturing Czech, mówiąc o planach zakładu, podkreślił:

„Z radością rozpoczynamy produkcję modelu Aygo X Hybrid, jednocześnie przygotowując się do przyszłej produkcji bateryjnych pojazdów elektrycznych. To ważny krok naprzód w naszej wielotorowej drodze ku neutralności węglowej. Wprowadzenie pakietu GR SPORT otwiera również wyjątkowy rozdział w historii Aygo”.

Peter Rade, wiceprezes ds. jakości w Toyota Motor Europe, dodał:

„Toyota wprowadza do Aygo X swoją sprawdzoną technologię hybrydową. Nasz najbardziej kompaktowy i przystępny model oferuje teraz lepszą wydajność, dynamiczne osiągi i zaawansowane systemy bezpieczeństwa, zgodnie z naszymi rygorystycznymi standardami jakości. To dowód naszego zaangażowania w udostępnianie zrównoważonej mobilności wszystkim, bez jakichkolwiek kompromisów w kwestii jakości”.

Toyota dąży do osiągnięcia pełnej neutralności węglowej w Europie do 2040 roku, a we wszystkich europejskich zakładach produkcyjnych – do 2030 roku. Zakład w Czechach konsekwentnie realizuje ten cel poprzez zwiększanie efektywności energetycznej, wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii oraz innowacje w procesach produkcyjnych.

* 85 g CO₂/km – dane wstępne (wg WLTP), przed ostateczną homologacją.

** Zgodnie z obliczeniami Toyoty nowe Aygo X Hybrid ma o 18% mniejszy ślad węglowy w całym cyklu życia w porównaniu z poprzednią generacją (na podstawie danych JATO WLTP Combined CO2, maj 2025).