Nowa elektryczna Toyota C-HR+
Po raz pierwszy Toyota C-HR została zaprezentowana w 2016 roku i okazała się przełomowym modelem dla marki na europejskim rynku. Dwie generacje tego samochodu sprzedały się w Europie w liczbie ponad 1 000 000 egz. Niespełna dziesięć lat później w gamie debiutuje całkiem nowa elektryczna Toyota C-HR+.
Nowy elektryczny crossover stylistycznie nawiązuje do hybrydowej odmiany, ale to zupełnie nowe auto. Charakteryzuje się ono przestronną kabiną z dużą przestrzenią nad głową. Między przednimi a tylnymi fotelami odległość wynosi 900 mm, co zapewnia komfortową podróż dla pasażerów z tyłu. Rozstaw osi sięga 2750 mm, czyli o 110 mm więcej niż w hybrydowej Toyocie C-HR, a długość pojazdu to 4520 mm. Bagażnik nowej Toyoty C-HR+ ma pojemność 416 l.
Koncern zakłada, że nowa Toyota C-HR+ stanie się kluczowym pojazdem elektrycznym nowej generacji. Samochód będzie dostępny z 2 bateriami o różnej pojemności, a także w wersji z napędem na przednie lub na wszystkie koła (AWD). System przygotowania baterii do ładowania umożliwi szybsze uzupełnianie energii, zwłaszcza w chłodniejsze dni. Optymalne punkty ładowania na trasie wyznaczy nowa nawigacja.
Toyota C-HR+ o mocy aż do 343 KM
Największy zasięg - do 546 km* – ma elektryczny crossover z napędem 4x4 i baterią o pojemności 77 kWh. Przy łącznej mocy układu 343 KM (252 kW) oraz przyspieszeniu od 0 do 100 km/h w 5,2 s to jeden z najmocniejszych samochodów w europejskiej ofercie marki – poza gamą sportowych modeli GR. O stabilną i bezpieczną jazdę w przypadku tej wersji dba system kontroli skrętu, który aktywnie rozdziela moment obrotowy między kołami przedniej i tylnej osi.
Akumulator zintegrowany z podłogą
Pod kątem lepszej i szybszej reakcji został też zoptymalizowany elektryczny układ wspomagania kierownicy. Charakterystyka jego pracy zależna jest od prędkości i warunków drogowych. Zapewnia lekkie prowadzenie przy niskich prędkościach oraz bardziej bezpośrednie odczucia z jazdy przy wyższych.
Nowa Toyota C-HR+ korzysta z udoskonalonego układu Toyota eAxle, który się składa z inwertera, silnika i przekładni. Zastosowano w nim półprzewodniki z węglika krzemu (SiC). Zapewniają one wyższą wydajność i dużą moc wyjściową. Konstrukcja jednostki, jak również systemy chłodzenia i smarowania, minimalizują straty energii, dostarczają ponadprzeciętną moc i stabilność przy cichszej pracy.
Technologie poprawiające zasięg
Toyota C-HR+ została wyposażona w rozwiązania pozwalające wydłużyć zasięg, przy jednoczesnym zachowaniu komfortu i przyjemności z jazdy. Szczególną uwagę poświęcono aerodynamice. Pojazd ten ma wiodący w klasie współczynnik oporu powietrza – 0,26. Konstruktorom udało się osiągnąć tak dobry rezultat dzięki zastosowaniu całkowicie płaskiej podłogi, która eliminuje turbulencje pod autem, a także kanałów powietrznych przed kołami, które regulują przepływ powietrza. Auto nie ma generującego dodatkowe opory grilla, a felgi otrzymały specjalne aerodynamiczne kształty. Z tyłu przepływ powietrza ułatwiają spojlery dachowe oraz lotka na klapie bagażnika.
Elektryczny crossover Toyoty korzysta z rozwiązań, które ograniczają zużycie energii, ale bez kompromisów pod względem komfortu pasażerów. W standardzie w każdej wersji dostępna jest nowa pompa ciepła, którą zaprojektowano tak, aby zużywała minimalne ilości energii i działała z wysoką wydajnością. Standardowym wyposażeniem we wszystkich wersjach są też podgrzewane przednie fotele oraz podgrzewana kierownica. Zużywają one mniej energii niż system klimatyzacji, a jednocześnie zapewniają pasażerom komfortową temperaturę.
Przedsprzedaż nowej Toyota C-HR+ w Polsce planowana jest na koniec 2025 roku.
* Dane przed homologacją.