1. Świat Toyoty
  2. O Toyocie

Toyota Yaris - co ile wymiana rozrządu i ile kosztuje?

toyota yaris

Samochody marki Toyota uznawane są za jedne z najbardziej niezawodnych na rynku. Nie oznacza to jednak, że nie wymagają prac serwisowych. Istnieją podzespoły i układy, które w niektórych przypadkach należy wymienić - w przypadku uszkodzenia albo nadmiernie długiej oraz intensywnej eksploatacji. Jednym z nich jest rozrząd, który pełni w aucie bardzo istotną funkcję. Jak często należy przeprowadzać wymianę rozrządu wraz z olejem czy pompą wodną w Toyocie Yaris? Ile kosztuje i ile trwa taka operacja? Poniżej znajdziesz odpowiedzi na te oraz inne pytania!

Rozrząd w silniku - czym jest i jaką rolę pełni w samochodzie układ rozrządu?

Rozrząd (układ rozrządu) to bardzo ważny element każdego silnika spalinowego - zarówno benzynowego, jak i wysokoprężnego. Jego zadaniem jest sterowanie dopływem powietrza do cylindrów silnika i usuwanie z niego spalin. Praca rozrządu jest zsynchronizowana z pracą układu wtryskowego, a także z położeniem wału korbowego i tłoków. W efekcie nawet drobne problemy ze sprawnością poszczególnych elementów rozrządu mogą powodować problemy z działaniem silnika, a nawet całkowicie uniemożliwiać jego efektywną pracę.

W skład układu rozrządu wchodzą między innymi: pasek rozrządu, wałki rozrządu, rolka napinacza, rolka prowadząca, ramię napinacza oraz pompa wodna. Jednak w niektórych przypadkach, np. w Toyocie Yaris, mamy do czynienia z rozrządem na łańcuchu, w związku z czym budowa całego układu jest inna, a jego elementami są napinacz łańcucha, szyna prowadząca i napinająca, a także koła zębate.

Jak sprawdzić stan rozrządu i co świadczy o tym, że należy wymienić rozrząd?

Układ rozrządu odgrywa istotną rolę, a wszelkie nieprawidłowości w jego działaniu mogą doprowadzić do uszkodzenia silnika D4D albo benzynowego i co za tym idzie konieczność jego remontu, co często okazuje się niezwykle kosztowne. Dlatego warto zwrócić uwagę na niepokojące objawy, które mogą świadczyć o awarii rozrządu i konieczności błyskawicznej wizyty u mechanika. Do tych najczęstszych zaliczamy:

  • nierówną pracę silnika i problemy z jego uruchomieniem;
  • spadki mocy, które często idą w parze z szarpaniem podczas przyspieszania;
  • dymienie z rury wydechowej;
  • większe niż zwykle spalanie paliwa oraz zużycie oleju silnikowego;
  • charakterystyczny dźwięk klekotania po uruchomieniu zimnego silnika.

W przypadku tego rodzaju problemów konieczna może okazać się szybka wymiana paska rozrządu (lub łańcucha rozrządu) czy też innego elementu układu. Niezależnie więc od tego, jaki model Toyoty Yaris posiadasz (Yaris 1.0, Yaris II czy nowej generacji), nie powinieneś bagatelizować powyższych sygnałów alarmowych.

Jak często wymieniać rozrząd w Toyocie Yaris?

W większości silników spalinowych mamy do czynienia z paskami rozrządu, które sterują zaworami. Ich uszkodzenie objawia się najczęściej głośną pracą z okolic układu rozrządu, nierówną pracą silnika oraz problemami związanymi z rozruchem. Jak często należy wymienić pasek? Na przestrzeni lat utarły się pewne interwały czasowe wymiany paska rozrządu - najlepiej robić to po przejechaniu 120 000 km lub co 5 lat.

W Toyocie Yaris mamy jednak do czynienia nie z paskiem, a z łańcuchem rozrządu, który przekazuje napęd z wału korbowego na wałki rozrządu. Jest on uznawany za rozwiązanie trwalsze od paska i w związku z tym należy wymieniać go nieco rzadziej. Co ile? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo trudna - najczęściej wytrzymałość łańcucha rozrządu określana jest na 200-300 tys. kilometrów przebiegu, jednak w praktyce do jego uszkodzenia może dojść zarówno po 150 tys, jak 400 tys.
 
Pewne jest jedno - łańcuch rozrządu wymienić warto wtedy, gdy zacznie hałasować. Problem dostrzeżesz podczas uruchamiania silnika, kiedy to spod maski dochodzić będą charakterystyczne stuknięcia. Z czasem wyeksploatowany łańcuch zacznie wydawać głośny szum także podczas pracy napędu.

Czy wraz z wymianą łańcucha rozrządu niezbędna jest wymiana oleju lub pompy wody?

Obowiązkiem każdego kierowcy jest regularna wymiana oleju silnikowego. Kiedy jest on bardzo zużyty, może prowadzić do uszkodzenia poszczególnych elementów rozrządu, a nawet zatarcia silnika. Co więcej, przy okazji wymiany rozrządu warto również wymienić olej - nie zaleca się bowiem, by nowy łańcuch pracował na starym oleju, ponieważ mogłoby to doprowadzić do jego szybszego zużycia. Warto również pamiętać o stosowaniu wysokiej jakości produktów. Lepszy olej to dużo większa odporność na temperatury i przeciążenia, a co za tym idzie dłuższa ochrona silnika oraz jego podzespołów. Nie zapomnij o tym, by po wlaniu nowego oleju miała miejsce również wymiana filtra powietrza i filtra oleju!

A co z wymianą pompy wody? Jest ona jak najbardziej zalecana, nawet pomimo tego, że nie jest napędzana rozrządem (w Toyocie Yaris mamy do czynienia z połączeniem pompy wody i paska wielorowkowego). Co więcej, warto w takiej sytuacji wlać także nowy płyn chłodniczy. Pozwoli to zyskać pewność, że każdy z tych elementów będzie pracował prawidłowo i nie ulegnie uszkodzeniu, które mogłoby doprowadzić do awarii silnika. To z kolei stanowiłoby dla Ciebie duży wydatek, którego lepiej uniknąć.

Ile kosztuje wymiana rozrządu?

Cena usługi uzależniona jest przede wszystkim od generacji oraz silnika Toyoty Yaris: wymiana łańcucha rozrządu będzie mniej lub bardziej kosztowna w zależności od tego, czy posiadasz jednostkę napędową 1.0 i 16V 68KM 50kW, czy np. 1.4 DI 75KM 55kW. Zwykle jednak całkowity koszt mieści się w granicach 1-2 tys. złotych

Chcesz dowiedzieć się, ile zapłacisz za wymianę rozrządu? Skontaktuj się z naszym serwisem Toyoty! Zapewniamy kompleksowe usługi w tym zakresie - od diagnozy, przez zamówienie nowej części, aż do wymiany łańcucha rozrządu albo innych elementów układu, które uległy uszkodzeniu lub zużyciu. 

Ile trwa wymiana rozrządu?

Wymiana rozrządu to dosyć zaawansowana operacja. Po pierwsze, najpierw trzeba dostać się do tego rozrządu, co samo w sobie może okazać się problematyczne, a po drugie zdiagnozować problem i wymienić zużytą część. Wymaga to wiedzy, doświadczenia oraz specjalistycznych narzędzi, dlatego zajmuje sporo czasu.

Jak dużo? Wszystko zależy ponownie od rodzaju zastosowanego w Twoim aucie silnika, a także lokalizacji rozrządu. W sytuacji, gdy trzeba dostać się do niego poprzez demontaż zderzaka, lamp i innych podzespołów, cała operacja może trwać nawet kilkanaście godzin. W przypadku Toyoty Yaris jest to jednak zwykle od 2 do 9 godzin.

Toyota Yaris: wymiana rozrządu samodzielnie czy z pomocą specjalistów?

Wielu właścicieli samochodów, chcąc zyskać oszczędności oraz wierząc w swoje umiejętności, próbuje samodzielnie wymienić pasek lub łańcuch rozrządu. Niestety, takie działanie może przynieść więcej złego niż dobrego. Wynika to z faktu, że bez specjalistycznej diagnostyki bardzo trudno zlokalizować element, który uległ uszkodzeniu (nie musi być to łańcuch, a np. tłoki czy zawory). Co więcej, rozrząd powinien zostać odpowiednio ustawiony - wszelkie błędy w tej kwestii mogą skutkować tym, że silnik nie będzie pracował właściwie albo ulegnie uszkodzeniu w trakcie eksploatacji. To z kolei narazi Cię na jeszcze większe koszty.

Jeżeli więc zauważyłeś niepokojące objawy związane z pracą silnika, koniecznie skontaktuj się z cenionym warsztatem - najlepiej autoryzowanym przez Toyotę. W naszym serwisie zapewnimy Ci wymianę rozrządu, a także inne usługi, dzięki którym ponownie będziesz mógł cieszyć się bezproblemowym działaniem swojego samochodu. Zapraszamy do kontaktu lub wizyty niezależnie od tego, czy jesteś posiadaczem Toyoty Yaris, czy jakiegokolwiek innego modelu auta (naprawiamy również pojazdy innych producentów).

Autor: Piotr Czernecki