1. Świat Toyoty
  2. O Toyocie

Toyota RAV4 - pasek czy łańcuch? Cena wymiany rozrządu

toyota rav4 pasek czy łańcuch

Rozrząd to jeden z najważniejszych układów w każdym samochodzie - jest odpowiedzialny między innymi za przekazywanie siły napędowej do osprzętu silnika oraz sterowanie dopływem powietrza do poszczególnych cylindrów. Jego awaria może skutkować spadkiem mocy silnika oraz większym zużyciem paliwa. W przypadku jakichkolwiek problemów należy więc niezwłocznie odwiedzić serwis, którego specjaliści zajmą się wymianą paska lub łańcucha rozrządu. Sprawdźmy, który z tych elementów znajduje się w Toyocie RAV4, ile kosztuje usługa wymiany rozrządu i jak często należy ją przeprowadzać!

Toyota RAV4 - pasek czy łańcuch rozrządu?

W pojazdach marki Toyota mogą znajdować się zarówno łańcuchy, jak i paski rozrządu. W przypadku modelu RAV4 kwestia ta jest uzależniona przede wszystkim od roku produkcji (generacji) oraz zastosowanego w aucie silnika. W pierwszej generacji najczęściej stosowane były paski rozrządu, jednak już w drugiej częściej zaczęto stosować łańcuchy, które zostały spopularyzowane w latach 2006-2012 (trzecia generacja RAV4). Aby dowiedzieć się, jakie rozwiązanie zastosowano w konkretnym modelu auta, warto sprawdzić dokumentację dołączoną do auta albo skonsultować się z dealerem lub mechanikiem.

A czym w praktyce różnią się pasek i łańcuch rozrządu? Oba pełnią taką samą funkcję - synchronizują obroty wału korbowego oraz wałka/wałków rozrządu, a co za tym idzie zapewniają prawidłowy czas otwierania i zamykania zaworów silnika. Różnią się jednak budową - paski tworzone są z gumy wzmocnionej włóknem sztucznym lub metalowym, zaś łańcuchy z metalu. Wpływa to przede wszystkim na trwałość poszczególnych rozwiązań - łańcuchy uznawane są za trwalsze i okazują się o wiele bardziej niezawodne w przypadku silników o dużej mocy.

Niezależnie od tego, która technologia została wykorzystana w Twojej Toyocie, powinieneś pamiętać o stosowaniu się do zaleceń producenta związanych z konserwacją i wymianą rozrządu.

Wymiana rozrządu w RAV 4 - jak często ją przeprowadzać?

Częstotliwość wymiany poszczególnych elementów układu rozrządu zależy przede wszystkim od rodzaju zastosowanego rozwiązania. Paski rozrządu są wykonane z mniej wytrzymałych materiałów od łańcuszków, w związku są bardziej podatne na zużycie i pęknięcia. W efekcie ich wymiana jest zalecana po 120 tys. km przebiegu albo co 5 lat. W sytuacji, gdy poruszasz się głównie w mieście, warto kontrolować stan paska rozrządu - może on wymagać jeszcze częstszej wymiany. 

Łańcuchy rozrządu, dzięki temu, że są produkowane z metalu, nie wymagają tak częstej wymiany. Niektórzy uważają nawet, że są one w stanie przetrwać pełen okres eksploatacji auta. Niestety, jest to mit - łańcuch z czasem będzie się rozciągał i hałasował, dlatego również w jego przypadku niezbędna może okazać się wymiana. Jak częsta? Zwykle co kilkaset tysięcy kilometrów, jednak podanie konkretnych wartości jest niemożliwe. Konieczność wymiany może mieć miejsce po 150, ale i po 400 tys. km.

Po czym rozpoznać, że rozrząd może wymagać wymiany? Najczęstsze objawy to:

  • głośna praca samochodu, zwłaszcza na zimnym silniku - wydaje on charakterystyczne, metaliczne dźwięki, które przypominają grzechotanie lub klekotanie;
  • odczuwalny spadek mocy silnika;
  • większe zużycie benzyny lub oleju napędowego.

W każdym z tych przypadków należy zgłosić się do autoryzowanego serwisu - zbagatelizowanie problemu może bowiem doprowadzić w skrajnych przypadkach do uszkodzenia silnika, a co za tym idzie bardzo dużych kosztów.

Pamiętaj! Jeżeli chcesz, aby łańcuch rozrządu w Twoim samochodzie przetrwał jak najdłużej, regularnie wymieniaj olej silnikowy.

Ile kosztuje wymiana rozrządu do Toyoty RAV4 IV, V i wcześniejszych generacji?

Koszt wymiany rozrządu uzależniony jest od generacji oraz silnika w Twojej Toyocie RAV-4. Zwykle jednak usługa ta nie należy do tanich - jej cena do od 1000 do nawet 3000 zł. Dlatego też producenci samochodów zaczęli stosować łańcuchy, których rzadsza wymiana jest nie tylko wygodna, ale również generuje mniejsze koszty.

Poniżej znajdziesz orientacyjne ceny wymiany łańcucha rozrządu dla poszczególnych silników stosowanych w Toyocie RAV4.

II generacja:

  • 1.8 VVTi 125KM 92kW - około 1500 zł;
  • 2.0 i 16V 150KM 110kW - około 1800 zł.

III generacja:

  • 2.0 i 16V 152KM 112kW - około 2300 zł;
  • 2.0 Valvematic 158KM 116kW - około 2200 zł.

IV i V generacja:

  • 2.0 Valvematic 152KM 112kW - około 2100 zł;
  • 2.5 Valvematic 180KM 132kW - około 2000 zł;
  • 2.5 Hybrid 197KM 145kW - około 2500 zł.

Podane ceny dotyczą silników benzynowych oraz hybrydowego. W praktyce najdroższa może okazać się wymiana i zakup kompletnego rozrządu silnika w przypadku napędów wysokoprężnych - w dieslach (np. Toyota RAV4 2.0 D4D) ceny usługi kształtują się w granicach 2300-2800 zł. 

Toyota RAV 4 - ile trwa wymiana rozrządu?

Jednoznaczna odpowiedź na to pytanie jest bardzo trudna, ponieważ czas wymiany rozrządu zależy od rodzaju zastosowanego silnika, a także jego ustawienia i lokalizacji samego rozrządu. W niektórych przypadkach, w celu przeprowadzenia całego procesu, niezbędny jest demontaż silnika albo przednich elementów nadwozia samochodu, takich jak zderzak i lampy. W efekcie czas wymiany rozrządu może trwać od kilku do nawet kilkunastu godzin.

Czy trzeba wymieniać pasek lub łańcuszek rozrządu razem z pompą wody?

Nie jest to konieczne, jednak w większości przypadków warto zdecydować się na taki krok. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której pompa wody, w wyniku długiej eksploatacji, zacznie się zacierać lub przeciekać, co może doprowadzić np. do zerwania się paska rozrządu. 

Uwaga! Wymiana pompy wody może okazać się niezbędna w sytuacji, gdy pełni ona funkcję napinacza dla paska lub łańcucha rozrządu.

Chcesz wymienić rozrząd w Toyocie RAV4 IV SUV? Skorzystaj z oferty autoryzowanego serwisu!

Wymiana rozrządu jest procesem skomplikowanym, który należy powierzyć specjalistom z wieloletnim doświadczeniem. Najlepiej zgłosić się w tym celu do autoryzowanego serwisu Toyoty, którego pracownicy doskonale znają dane techniczne i silniki poszczególnych modeli (w tym RAV4). Dzięki temu zyskasz pewność, że prawidłowo zdiagnozują oni problem i przeprowadzą proces wymiany w sposób profesjonalny oraz skuteczny.

Nasz serwis zapewnia najlepszą ofertę dla właścicieli Toyoty RAV4 oraz innych modeli japońskiego producenta - zapewniamy wymianę rozrządu w oparciu o oryginalne części samochodowe oraz krótki czas oczekiwania na samochód (maksymalnie kilka dni). Co więcej, oferujemy także wymianę opon, oleju silnikowego oraz wiele innych usług, dzięki którym będziesz mógł szybko wrócić na drogę i cieszyć się maksymalnym komfortem oraz bezpieczeństwem jazdy. Nie szukaj dalej i skontaktuj się z naszym serwisem - telefonicznie lub online!

Autor: Piotr Czernecki