Jaki interfejs diagnostyczny do Toyoty?

interfejs diagnostyczny do toyoty

Zlokalizowanie usterki w samochodzie jeszcze do niedawna stanowiło spory problem i od większości kierowców wymagało wizyty w serwisie. Specjaliści, po podłączeniu auta do komputera diagnostycznego, byli w stanie dokładnie sprawdzić, w czym tkwił problem. Dzisiaj, dzięki nowoczesnym urządzeniom, jakimi są interfejsy diagnostyczne, niemal każdy z nas może zlokalizować błąd i stwierdzić, jaki element wymaga naprawy. W tym artykule przyjrzymy się dokładniej tego rodzaju urządzeniom diagnostycznym i podpowiemy, na co zwrócić uwagę podczas ich zakupu!

Czym jest interfejs diagnostyczny?

Interfejs diagnostyczny to specjalne urządzenie dedykowane właścicielom samochodów, które umożliwia przeprowadzenie wstępnej diagnostyki, odczyt błędów oraz zebranie informacji na temat poszczególnych podzespołów znajdujących się w pojeździe. Pozwala on zlokalizować usterkę w domowych warunkach, bez konieczności wizyty u mechanika. Przeznaczony jest do samochodów z systemem OBD2 (ang. On-Board Diagnostics), czyli złączem diagnostycznym, dzięki któremu można połączyć zewnętrzne urządzenie z komputerem pojazdu. Posiada je każde auto wyprodukowany po 1996 roku w USA, a także po 2000 roku w Unii Europejskiej.

Czym tego rodzaju sprzęt diagnostyczny różni się od rozwiązań stosowanych w serwisach samochodach? Przede wszystkim tym, że profesjonalne urządzenia - w tym testery i komputery diagnostyczne - najczęściej dedykowane są konkretnym markom, natomiast interfejsy są zwykle uniwersalne i efektywnie współpracują z wieloma modelami różnych producentów, w tym Toyoty. Co więcej, specjalistyczne sprzęty posiadają własne ekrany LCD lub LED oraz oprogramowanie, zaś "domowe" skanery diagnostyczne wymagają dedykowanego programu oraz urządzenia odbiorczego - komputera, laptopa, smartfona albo tabletu.

Czy może być to problematyczne dla użytkowników takich rozwiązań? Niekoniecznie. Okazuje się bowiem, że większość interfejsów diagnostycznych wyposażona została w łączność Bluetooth lub Wi-Fi, które pozwalają na bezpośrednie połączenie urządzenia z komputerem. Inne, tańsze urządzenia, posiadają kabel diagnostyczny z wejściem USB, co także pozwala na bezproblemowe podłączanie ich do komputerów. Jeżeli zaś chodzi o oprogramowanie, poszczególne interfejsy posiadają darmowe aplikacje (programy diagnostyczne), dzięki czemu przygotowanie modułu do pracy nie jest trudne i zajmuje zaledwie kilka minut.

Tester diagnostyczny - najważniejsze funkcje

Jeżeli wciąż zastanawiasz się, czy warto zainwestować w interfejs diagnostyczny, powinieneś bliżej poznać funkcje, jakie posiada większość urządzeń tego typu. Tą najważniejszą jest oczywiście możliwość odczytu kodów błędów - zarówno tych, które powodują zapalenie się kontrolek ostrzegawczych (np. check engine czy kontroli poduszek powietrznych), jak i nie powodujących ich pojawiania się. W praktyce daje to każdemu kierowcy możliwość samodzielnego zlokalizowania przyczyn usterki silnika, jego osprzętu lub innych podzespołów w pojeździe. Co więcej, interfejs pozwala na kasowanie tych błędów w pamięci sterownika samochodu, dzięki czemu wizyta w warsztacie może nie być konieczna. 

To jednak nie wszystko. Interfejs diagnostyczny do aut marki Toyota, Lexus, BMW, Audi i innych pozwala właścicielom samochodów monitorować w czasie rzeczywistym pracę silnika oraz jego osprzętu. Dzięki urządzeniu można odczytać wiele wartościowych informacji - np. dotyczących prędkości obrotowej napędu, jego mocy i przyspieszenia oraz wielu innych, jak temperatura płynu chłodzącego czy oleju, napięcie akumulatora czy skład mieszanki paliwowo-powietrznej. To również może pomóc w lokalizacji problemów, których usunięcie pozwoli bezproblemowo użytkować pojazd.

Co jeszcze daje podłączenie interfejsu diagnostycznego do gniazda OBD II? Dzięki niemu możliwe jest również:

  • sprawdzenie zużycia paliwa;
  • odczytanie numeru VIN pojazdu;
  • sprawdzenie stanu klimatyzacji, ABS oraz innych systemów w aucie;
  • sprawdzenie działania niektórych układów i funkcji w samochodzie, jak światła czy czujniki deszczu.

Wszystko to, wraz z możliwością programowania własnych ustawień pojazdu, sprawia, że interfejsy diagnostyczne są niezwykle funkcjonalnymi urządzeniami, które powinien posiadać w swoim garażu lub warsztacie każdy miłośnik majsterkowania przy aucie. O ich ogromnym potencjale najlepiej świadczy fakt, że korzystają z nich nawet mechanicy - np. w mniejszych, słabiej wyposażonych serwisach.

Na co zwrócić uwagę, wybierając interfejs do diagnostyki?

Najważniejszymi elementami, na jakie warto zwrócić uwagę podczas kupowania interfejsu diagnostycznego, są kompatybilność z konkretnym modelem samochodu zakres funkcji, a także sposób działania. Jeżeli chodzi o tę pierwszą kwestię, większość urządzeń tego typu współpracuje z niemal każdym autem wyposażonym w gniazdo OBD2, dzięki czemu istnieje niewielkie ryzyko zainwestowania w niewłaściwy moduł. Mimo to, jeszcze przed zakupem, warto sprawdzić kompatybilność interfejsu - producenci udzielają informacji na temat tego, z jakimi modelami będzie on działał niezawodnie.

Jeżeli chodzi o zakres funkcji, sprawa jest prosta - im jest ich więcej, tym lepiej. Warto sprawdzić, czy urządzenie umożliwia odczytywanie różnego rodzaju błędów, a następnie ich kasowanie. Pozwoli to eliminować wiele problemów związanych z działaniem pojazdu bez konieczności wizyty w serwisie. Istotną kwestią jest też sposób działania - przed zakupem interfejsu diagnostycznego sprawdź, czy posiada on wbudowany język polski i działa na Bluetooth lub Wi-Fi. Oczywiście brak łączności bezprzewodowej nie dyskwalifikuje urządzenia - musi jednak posiadać ono kabel ze złączem USB w zestawie. Pamiętaj, że chcąc skorzystać z takiego sprzętu na smartfonie, niezbędne będzie dokupienie adaptera USB OTG z gniazdem micro USB lub USB typu C.

Chcąc zainwestować w interfejs uniwersalny, który sprawdzi się również w przypadku Twojego samochodu, np. Toyoty Yaris czy RAV4, zainwestuj w urządzenie z protokołem ELM 327. Współpracuje ono z wieloma modelami aut, a także aplikacjami, a do tego pozwala na odczyt sporej ilości błędów. Jeżeli interfejs dodatkowo posiadać będzie łączność Bluetooth lub Wi-Fi, bez problemu dopasujesz do niego oprogramowanie - np. Torque, Car Doctor czy Dash Command. Wystarczy pobrać je na telefon z systemem Android lub iOS (z Google Play lub App Store).

Ile kosztuje interfejs diagnostyczny? To zależy od jego funkcjonalności oraz sposobów łączności z urządzeniami zewnętrznymi. Najprostsze rozwiązania tego typu z protokołem ELM327 to koszt zaledwie 30 zł. Jeżeli jednak zależy Ci na zakupie zaawansowanego modułu o wielu wbudowanych funkcjach, niezbędne okaże się wydanie ponad 200 zł. Jest to jednak cena, którą zdecydowanie warto zapłacić, by cieszyć się możliwością samodzielnego wykrywania i eliminowania usterek w swoim samochodzie.

Interfejs diagnostyczny Toyota - który warto zakupić?

Do samochodów marki Toyota pasuje większość interfejsów diagnostycznych dostępnych na rynku. Jeżeli jednak poszukujesz rozwiązania dedykowanego pojazdom japońskiego producenta, kup interfejs Mini-VCI Techstream, który sprawdzi się także w przypadku samochodów marki Lexus. Komunikuje się on z wieloma modułami i wyposażony został w około 100-centymetrowy kabel zakończony z jednej strony złączem OBD-II 16-pin, a z drugiej strony złączem USB (do komputera).

Jakie możliwości daje interfejs diagnostyczny Mini VCI? Możesz używać go między innymi do:

  • odczytu wszystkich modułów elektrycznych w Twojej Toyocie;
  • bardzo dogłębnej diagnostyki (nie tylko ECU);
  • kasowania błędów;
  • kodowania dodatkowych funkcji;
  • wypalania statycznego DPF, np. w silnikach D4D;
  • kodowania klucza lub immobilizera;
  • aktualizacji sterowników i wielu innych czynności.

Interfejs współpracuje z oprogramowaniem Toyota TIS Techstream, które rozpoznaje rodzaj samochodu oraz identyfikuje listę wszystkich dostępnych do diagnozowania sterowników. W praktyce jego użytkowanie jest więc bardzo proste i poradzą sobie z nim nawet osoby, które wcześniej nie miały do czynienia z tego rodzaju rozwiązaniami. 

Cena Mini-VCI Techstream to nieco ponad 200 zł, jednak inwestując w ten interfejs masz pewność, że będzie on współpracował z Twoją Toyotą (dedykowany jest wszystkim samochodom japońskiego koncernu wyprodukowanym po 1996 roku, a także pojazdom marki Lexus wyprodukowanym po 1996 roku).

Autor: Piotr Czernecki