Co jest pod maską Toyoty Yaris?
Jeżeli przygotowujesz się do egzaminu na prawo jazdy i aktualnie uczestniczysz w kursie, istnieje spore prawdopodobieństwo, że korzystasz z Toyoty Yaris III. Jest to samochód chętnie wybierany przez renomowane szkoły jazdy, ponieważ zapewnia komfort i bezpieczeństwo, a przy tym pozwala efektywnie poznawać tajniki kierowania pojazdem. W tym artykule sprawdzimy, co ma najnowszy Yaris pod maską i pomożemy Ci przyswoić wiedzę dotyczącą zarówno świateł, jak i płynów eksploatacyjnych. W efekcie zyskasz większe szanse na zdanie egzaminu!
Toyota Yaris III - pojazd stosowany do nauki jazdy (kat.B)
Zanim jednak przejdziemy do omówienia najważniejszych kwestii związanych z obsługą świateł i sprawdzaniem poziomu płynów, skupmy się przez chwilę na samej Toyocie Yaris III. Jest to jeden z najlepszych samochodów miejskich, który cieszy się ogromną popularnością wśród kierowców - również tych początkujących. Wynika to z jego kompaktowych wymiarów, łatwości prowadzenia oraz niskiej awaryjności. Nowy Yaris zapewnia wygodę i pozwala sprawnie poruszać się w warunkach miejskich, a do tego zużywa niedużo paliwa - również stojąc w korkach. Jego wnętrze zostało bardzo dobrze przemyślane - od komfortowych foteli, przez czytelną deskę rozdzielczą, aż do bezproblemowo działającej skrzyni biegów.
Wszystko to sprawia, że Toyota Yaris III jest często wykorzystywana przez instruktorów nauki jazdy. Jeżeli zdajesz na prawko i chcesz dowiedzieć się, co ten wszechstronny pojazd ma pod maską - czytaj dalej!
Obsługa Toyoty Yaris - jak włączać światła i co ma pod maską?
Początek egzaminu na prawo jazdy składa się z dwóch części i polega na sprawdzeniu działania świateł oraz zbiorników płynu. Zacznijmy od tej pierwszej kwestii - wylosujesz jedne ze świateł obowiązkowych i będziesz musiał je włączyć oraz wskazać. Mowa tu o:
- światłach pozycyjnych, które włącza się poprzez odpowiednie ułożenie dźwigni - znajdują się one z tyłu i z przodu pojazdu;
- światłach mijania, które znajdują się wyłącznie z przodu pojazdu;
- światłach drogowych, które znajdują się z przodu pojazdu i które uruchamia się przy włączonych światłach mijania - poprzez odepchnięcie dźwigni od siebie;
- światłach kierunkowskazów, które znajdują się z przodu, z tyłu oraz z boku pojazdu - włącza się je poprzez przestawienie dźwigni przy kierownicy w górę lub w dół;
- światłach przeciwmgłowych tylnych, które znajdują się z przodu pojazdu, - uruchamia się je poprzez odpowiednie ułożenie dźwigni (przy włączonych światłach mijania);
- światłach awaryjnych, które znajdują się z przodu, z tyłu i z boku pojazdu - włącza się je poprzez wciśnięcie odpowiedniego przycisku;
- światłach cofania, które znajdują się z tyłu pojazdu i włączają się po wrzuceniu biegu wstecznego;
- światłach hamowania (STOP), które znajdują się z tyłu pojazdu, a włącza się je po naciśnięciu pedału gazu (należy poprosić egzaminatora o pomoc).
Czas na drugi etap przygotowania do jazdy: zadanie to składa się też ze wskazania zbiornika z konkretnym płynem oraz sprawdzenia jego poziomu. Mowa tu o:
- płynie chłodzącym, który ma najczęściej różową barwę, dlatego łatwo poznać odpowiedni zbiornik - jego prawidłowy poziom powinien znajdować się pomiędzy dwoma kropkami (lub kreskami) FULL i LOW na zbiorniku;
- płynie do spryskiwaczy, który znajduje się w niewielkim zbiorniczku z kolorowym dekielkiem - otwieranie zbiornika jest bardzo proste i wystarczy, że znajduje się w nim płyn (im jest go więcej, tym lepiej);
- płynie hamulcowym, który zwykle posiada żółty kolor - jego prawidłowy poziom znajduje się między wartościami MIN i MAX na zbiorniku wyrównawczym;
- oleju w silniku, który rozpoznasz po żółtym mierniku - aby sprawdzić poziom oleju w silniku, należy go wyjąć, przetrzeć suchą ścierką, ponownie umieścić w zbiorniku i wyciągnąć (jego ślad powinien znajdować się między wartościami MIN i MAX widocznymi na wskaźniku).
Pamiętaj! Na egzaminie nie musisz wyciągać miarki, by sprawdzić poziom oleju silnikowego - wystarczy, że opowiesz egzaminatorowi, jak to zrobić. Warto pamiętać, że czynność należy wykonywać przy zimnym silniku i na równym podłożu.
Autor: Piotr Czernecki